Over Menno

 strategie & ontwikkeling & implementatie

Geboren in het midden van Nederland en met een passie om de wereld te ontdekken ben ik een Nederlander met een wereldwijde interesse. Dat verklaart mijn directheid, creativiteit en aanpak én niet te vergeten mijn voorkeur om veel te zeilen.

Ik houd van internationaal zaken doen en alle uitdagingen te omarmen die daarbij horen. In de afgelopen jaren heb ik veel mogen reizen en op internationale evenementen gesproken om onze producten te vertegenwoordigen. Sommige van deze evenementen heb ik met een team georganiseerd om zo de kracht van kleine start-ups op grote evenementen te bundelen, met groot succes! Op die manier heb ik mijn horizon voor opdrachten verbreed naar Europa en kijk ik verder dan de eigen landsgrenzen.

Mijn hele volwassen leven ben ik gemotiveerd om innovatie en verandering te beet te pakken. Te kijken naar kansen en deze te benutten voor een groter belang dan alleen mijzelf. Dit startre met het opzetten van een bedrijf in mijn studietijd waarin ik (samen met een vriend) de eerste in Nederland was in het aanbieden van gefilterd internet en een grote online community voor jongeren. Na succesvolle verkoop ben ik, samen met mijn vrouw, gaan reizen over de wereld waarin we een periode vrijwilligerswerk hebben gedaan om inhoud te geven aan waar we in geloven. Op die manier ontdekten we samen de schoonheid van onze planeet, leerden we verschillende culturen kennen en accepteerden we dat verandering een constante is die je moet leren gebruiken.

Na 5 jaar reizen, levenservaring op doen en vader worden van 3 dochter ben ik 14 jaar werkzaam geweest bij een software bedrijf waar ik voornamelijk de marketing en innovatie binnen het bedrijf succesvol heb mogen opzetten. Naast de offline marketing in de vorm van evenementen en beurzen hebben we ons juist toegelegd op lead nurtering en marketing automation wat direct resultaat opleverde.  En nu weet ik dat het tijd is om als ZZP-er aan de slag te gaan, om marketing strategie bij elke bedrijf te helpen vormgeven en uit te rollen, die dat maar wilt.

Heb ik je interesse gewekt? Laat het me weten wat ik wellicht voor je zou kunnen betekenen.

In mijn werkervaringen ben ik dus voornamelijk bezig geweest met marketing strategie en business development.

“Vermarkten wat al bestaat, ontdekken wat de markt nodig heeft om te blijven bestaan” Verschil tussen marketing en business development”

Wat betekent marketing strategie volgens Menno Ouweneel?
Marketing strategie is dat je als bedrijf bewust de volgende zaken op orde hebt en inzet:

  • Product / Markt / Concurrentie
  • Doelgroep / Boodschap /Kanalen
  • Succes ratio van contact momenten
  • Toepassen van BITSING methodiek
  • Meten is weten / Conversie KPI

Dat zijn brede thema’s maar wat je wilt is dat je markt, product en doelgroep efficiënt en effectief op elkaar afstemt. Er zijn, mijns inziens, te veel bedrijven die geld “verbranden” in marketing en hopen dat er wat goeds uit komt. Dit is absoluut niet nodig. je kunt met efficiënte midellen en helderen doelen méér met minder bereiken.

Wil je weten hoe?  Laten we snel een bakkie doen en bespreken waar de kansen liggen.

Marketing strategy:
💡 Lead generation strategy;
💡 Market penetration;
💡 Marketing automation
💡 CTA strategy;
💡
Branding/corporate;
💡 Content-/ video-/ online-marketing.

Business development:
✅ Market Entry;
✅ Market validation;
✅ Proof of concept delivery;
✅ Minimal Viable Product;
✅ Startup/Scale up mentality;
Tam/Sam analysis.

Ik moet je helaas teleurstellen. Ik ben niet van de hypes & vibes en praat al helemaal niet graag in onnodig moeilijke woorden.
Ik ben pragmatisch strategisch, wat bijdraagt aan een doelgerichte oplossing. Dingen die je kunt meten en daardoor objectief zijn.

Ja zeker! Maar liever niet. Huh?
Ik help bedrijven graag over de volle breedte van hun marketing want alleen dan behaal je winst. Inzoomen op een deel levert meestal niet het gewenste totaal resultaat. Er zijn in marketing geen quick-fixes maar het is pad van plan, do, check en act.

Dit klopt niet. Ik kan niet ontkennen dat ik geld kost maar ik ben overtuigd dat mijn komst altijd een meer winst oplevert en/of lagere marketing kosten met zich meebrengt. Duur is als waarde niet herkent wordt maar ik kan meerdere referenties afgeven die het tegendeel bewijzen als het om mijn professie gaat.

Dat hoeft niet, maar kan wel. Dat licht er aan wat je wilt. Als er veel “achterstallig” onderhoud is dan begin ik eerst om alles te actualiseren. Tegelijkertijd kijk ik strategisch mee waar je mee zou kunnen stoppen om geld in naar toe te laten stromen en wat je juist zou kunnen oppakken. Dan volgt er een plan van aanpak en kan ik helpen deze te implementeren met het bestaande team. Op die manier help ik de “nieuwe” werkwijze succesvol te gebruiken en te meten wat de effecten zijn. Zodra de klant zegt dat het daarna zonder mij kan, ben ik graag weer weg.

Mijn motto:” Laat de klant zien en ervaren hoe ze zelf succesvol kunnen zijn met efficiënte en effectieve marketing”. We bepalen samen wanneer dit moment bereikt is.

Waarom Menno?

Mensen die met Menno samenwerken houden erg van de combinatie van professionalisme, toewijding en ontspannen zijnpersoonlijkheid. Het zijn ook deze karakteristieken die hem helpen om waarde te leveren aan een bedrijf en een positieve inbreng te hebben bij de mensen.

Samenwerken met Menno betekent: Enthousiasme, creativiteit, toewijding, waarde gedreven, altijd kijken naar het grotere plaatje met focus op de lange termijn, relaties die blijven, zelfs nadat de opdracht is afgelopen.

Marketing strategy
Marketing automation
Online marketing

Ervaring in volgende markten

Vastgoed

Woningcorporaties & Commercial Real Estate

14 jaar ervaring

Airlines

MRO & Innovation

3 jaar ervaring

Startup

Van niets naar iets

5 jaar ervaring

Scale-up

Next level start-up

2 jaar ervaring

Goede doelen

Stichtingen en NGO

20 jaar ervaring

Kerken

Kerk genootschap

20 jaar ervaring

What others say about Menno

Menno’s energy and focus are contagious. He champions a goal-driven exploration of problems with a ‘think different’ strategic mindset – always infused with his characteristically constructive Dutch candor. He endeavors to engage his colleagues/organization on this journey. This helps maximize outcomes while strengthening the team. While Menno was at MROair, I had the opportunity to see these traits in action, spanning strategic business development and tactical marketing efforts. I can’t wait to work with Menno again!

Arun Chhabra, 8-Tree

“Menno and I have had the opportunity to work together at the launch of MROair.
I got to know Menno as a committed, interested guy. He is reliable and honest.
Menno is very enthusiastic and likes to share that enthusiasm with others.
He managed to convert this enthusiasm into a wonderful product, a good international network and a company to be proud of. He is therefore both hands-on and strategically strong and I can certainly recommend him.
With his creativity, he is able to come up with solutions for complex problems that you would not think about beforehand.
With Menno in your team it’s never boring!”

Bart Brouwer, MROair

“What a relief to be able to work with Menno as sales. You give him one word and Menno thinks strategically ahead about how you can influence the market and does not hesitate to use everything to achieve this action with inspiration and marketing tools.

Critical, positive, dead-honest and always aware of what’s going on. And if he is not, he will take care of it! Thank you for the beautiful ensemble Menno.”

Marleen van Dijk, Zig Websoftware

Laten we samenwerken

EN VERTEL ME MEER VAN JOUW UITDAGINGEN

Let’s Talk.

CONTACT DETAILS

Connect.

SOCIAL PRESENCE

Find Me.

KvK:76970086
BTW: NL 003093243B80
City: Amersfoort, The Netherlands